Niciun vinovat după spălarea operelor lui Constantin Brâncuși cu jet de apă sub presiune. Procurorii au clasat dosarul

Nu s-a găsit nicio vinovat după ce Poarta Sărutului și Masa Tăcerii au fost spălate cu pompa de apă ca niște covoare. Procurorii au clasat dosarul spălării operelor lui Constantin Brâncuși. După ce au început urmărirea penală a fostului director de la Centrul Brâncuși, Adina Andrițoiu, procurorii au ajuns la concluzia că operele nu au fost afectate de această acțiune. La baza acestei decizii, a stat expertiza realizată de specialiștii de la Centrul Internațional Brâncuși care au stabilit că sculpturile lui nu au fost afectate în sens negativ de spălarea cu jet de apă sub presiune.

Fosta șefă de la Centrul Brâncuși, Adina Andrițoiu, a fost urmărită penal, ea fiind suspectă de abuz în serviciu și distrugere. O comisie de specialiști a fost convoncată la Târgu Jiu pentru a analiza operele și pentru a vedea dacă această acțiune a afectat sculpturile. Comisia l-a avut ca președinte pe Radu Boroianu, secretar de stat în Ministerul Culturii la acea vreme, iar experții erau din Viena, Paris, Bruxelles și București. Specialiștii au transmis Parchetului Local că nu există distrugeri în urma acestei acțiuni.

Aceiași specialiști au susținut, în raport, că în comparație cu intemperii vijelioase, acțiunea de spălare cu jet de apă sub presiune nu a afectat operele în sens negativ. Motiv de bucurie pentru conducerea Centrului Brâncuși pentru că o pot păstra, în continuare, în funcție pe Adina Andrițoiu. De altfel, nici în perioada în care ea a fost urmărită penal, nu i-a fost suspendat contractul.Starea de fapt a monumentelor este mai mult decât satisfăcătoare față de vechimea lor și de intervențiile uneori neinspirate în legătură cu aceasta.

Comisia mai constată că, pe parcursul intervențiilor făcute cu precădere asupra Porții Sărutului, s-au produs nedorite, dar, în același timp, insesizabile de către vizitatori, schimbări ale formei și s-au folosit materiale de chituire, biocidare de multe ori neconforme cu studierea profundă a travertinului ales de Brâncuși neîntâmplător, susține comisia. Scandalul a pornit după ce Dorin Dănilă a constatat că proiectul său pentru restaurare nu a fost respectat. Tot atunci, el a reclamat şi că monumentul a căpătat o culoare gălbuie după ce a fost spălată cu furtunul cu apă.

Lasă un răspuns